عملکرد جفت می تواند تعیین کننده ی بیماری در کودکی و بزرگسالی در آینده باشد

22 ژانویه 2021- محققان در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز، ارتباط مستقیمی را بین عملکرد جفت در زنان باردار و اختلالات متابولیکی آینده در کودکان و بزرگسالان کشف کردند، یافته ای که می تواند به تشخیص و درمان زودتر بیماریها منجر شود.

نویسنده ارشد این مطالعه دکتر توماس جانسون، متخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، گفت: ما مدتی است که می دانیم بسیاری از بیماری های عمده در بزرگسالان مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی حداقل تا حدی ناشی از مشکلات در طول زندگی جنینی است. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که 50٪ از کل دیابت نوع 2 در بزرگسالان جوان ناشی از قرار گرفتن در محیط نامناسب داخل رحمی در زنان باردار مبتلا به چاقی و / یا دیابت حاملگی است.

در این مطالعه که در ماه جاری در مجله Diabetes، منتشر گردید، دکتر جانسون و نویسنده اصلی این مقاله، پرفسورMadeline Rose Keleher ، از مرکزLEAD (دوره ی زندگی، اپیدمیولوژی چربی و دیابت)در دانشکده بهداشت عمومی کلرادو،اطلاعات بیشتری را در مورد نقش جفت در سلامت آینده ی کودک، ارائه کرده اند.

دکتر جانسون گفت: ما اولین کسانی هستیم که ارتباط بین عملکرد جفت و فشار خون، چربی بدن و سطح تری گلیسیرید را در کودکان 4 تا 6 ساله کشف کرده ایم، این نشانگرها اغلب خطرات بیماری های قلبی، دیابت و چاقی در آینده را نشان می دهند.

محققان از داده های مطالعه کوهورت طولی قبل از تولد "Healthy Start" استفاده کردند که در آن 1410 زن باردار سالم بین سال های 2010 تا 2014 وارد مطالعه شدند و کودکان آنها اکنون 4-6 ساله هستند.

پرفسور Keleher گفت: آنچه منحصر به فرد است، بازه زمانی است. ما فقط بر روی نوزادان متمرکز نشدیم، بلکه یک، چهار و شش سال بعد این کودکان را دنبال کردیم. ما آنها را تا هشت و ده سالگی دنبال خواهیم کرد.

یک محیط داخل رحمی سالم تا حد زیادی توسط جفت تعیین می شود که جنین را تغذیه می کند و از آن در برابر سیستم ایمنی مادر محافظت می کند. محققان گفتند: تغییر در جفت مانند التهاب یا سیگنالینگ انسولین می تواند زمینه را برای بیماریهای بعدی در دوره ی کودکی و بزرگسالی فراهم کند.

این مطالعه نشان داد که پروتئین گیرنده ی IGF-1 جفتی در کودکان با تری گلیسیریدهای سرمی در ارتباط است که بعدا می تواند منجر به چاقی یا دیابت شود. این مطالعه نشان داد که پروتئین های دیگر در جفت با افزایش بافت چربی در بازوها و ران های کودکان ارتباط دارند.

پرفسور Keleher گفت: همه اینها ارتباط جدیدی بین عملکرد جفت و نتایج طولانی مدت متابولیسمی را نشان می دهد.

به گفته ی دکتر جانسون، اگر پزشکان متوجه شوند که جفت در دوران بارداری به درستی کار نمی کند، ممکن است بتوانند مداخلات زودهنگامی را آغاز کنند.

وی گفت: اگر بدانیم كه جفت در دوران بارداری دچار اختلال یا تغییر شده است، می توانیم مداخلاتی را برای تعدیل عملكرد آن و كاهش خطر برای جنین طراحی كنیم. درمان زنان باردار همیشه دشوار است اما جفت قابل دسترس است در حالی که جنین تا حد زیادی غیرقابل دسترس می باشد.

این یافته ها در نهایت ممکن است منجر به نوعی درمان فردگرایانه شود که می تواند قبل از تولد آغاز گردد.

پرفسور Keleher گفت: من فکر می کنم درک بهتر مکانیسم های مرتبط با عملکرد جفت با خطر ابتلا به بیماری متابولیک در کودکی و بزرگسالی ممکن است منجر به ابداع راه هایی ابتکاری برای جلوگیری از بیماریهای متابولیکی در نسل های آینده گردد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-placental-function-illuminate-future-disease.html